Училище за мен

  [BG]   EN  
Училище за мен

 
Рейтинг: 3.00
(150)
Начало


Новини Връзки Документи Лични файлове Галерия За контакти Календар

Новини / Актуална информация

Вземи в gLOG
17 Декември 07, 12:58 / Автор: Милка Харизанова
Впечатления от една учебна визита
Програма „Учене през целия живот” на Европейската комисия
  
            Програмата „Учене през целия живот” на Европейската комисия е предназначена за специалисти в областта на образованието – администратори, инспектори, директори на училища и образователни центрове, началници на отдели, университетски преподаватели, подготвящи бъдещи учители, обучители на работещи учители, образователни съветници. Националната агенция „Сократ” отпуска средства за покриването на разходите за транспорт и за издръжка на участниците в учебните визити.
            От  15.10.2007 г. до 19.10.2007 г. взех участие в учебна визита по програмата „Учене през целия живот” на Европейската комисия, която се проведе в град Катанзаро, Италия.
            Темата на визитата „Ролята на инспектирането в училище за повишаване на европейското измерение на образованието във взаимодействие с културно-историческото и природното наследство на Калабрия” ме провокира с възможността да съчетая в едно нова за мен информация, свързана както с работата на специалистите в областта на управлението на образованието от различни европейски страни, така и с изучаването на културно-историческото и природното наследство на европейските народи. Избрах тази визита и поради факта, че беше единствената в раздела „Инспекторът” с френски език като първи работен език.
            Една подобна визита съдейства и за повишаване на компетентностите на участниците, свързани с намиране на необходимата информация, подготовка на документите, явяване на интервю и организиране на пътуването. В това отношение много голяма помощ оказва Центърът за развитие на човешките ресурси към МОН чрез своите специалисти. Многобройни разговори и писма по електронната поща съпътстваха целия подготвителен процес, който продължи около 6 месеца.
            Организаторът на визитата  г-н Санто Манкузо и колегите му от Националната агенция за развитие на училищната автономия в град Катанзаро /бивш Регионален институт за изследвания в образованието/ бяха подготвили богата програма за участниците, в която посещенията на учебни заведения се редуваха с посещения на исторически и природни забележителности. Това ни помогна да си изградим относително точна представа за Калабрия – един от регионите на Италия, в който модерното съжителства с античното.
            По време на учебната визита имах възможност да се запозная на практика с образователната система на Италия и на другите европейски страни, от които имаше участници във визитата. Това ми даде възможност да направя сравнение с българската образователна система чрез открояването на различията и сходствата и да си изградя представа за пътя, които ни предстои да извървим в следващите години, за да синхронизираме процесите в областта на образованието у нас с тези в другите европейски страни. В същото време имах възможност да усъвършенствам компетентностите си за общуване на френски език /работният език на визитата/ и да осъзная красотата на италианския език.
            Известната латинската поговорка „Всички пътища водят към Рим.” може да се перифразира, за да покажем как в един ден на месец октомври деветте участници във визитата от различни страни в Източна, Северна и Западна Европа се събраха в един южен италиански град. В този случай всички пътища водеха към Катанзаро, защото участниците трябваше да се съберат в точното време на точното място – 19.00 ч., хотел „Бени”. За нас, двамата българи, това пътуване бе свързано и с посещение на някои от забележителностите на Рим. Така няколкочасовият ни престой във Вечния град се оказа едно незабравимо преживяване.
            Както вече споменах по-горе, във визитата взеха участие 9 души - представители на инспекторати и училища от Франция, Испания, Германия, Норвегия, Литва и България. За петте дни на визитата посетихме 10 учебни заведения в градовете Катанзаро, Кротоне, Локри, Ламеция Терме и Скуилаче и се запознахме с историческите, културни и природни забележителности на провинциите Катанзаро и Реджо ди Калабрия на регион Калабрия.
            Град Катанзаро / 97 000 жители / е разположен в най-тясната част на Апенинския полуостров между две морета – Йонийско /на изток/ и Тиренско /на запад/. Това е главният град на областта Калабрия. Градът е възникнал през VІІІ век по времето на византийския император Никифор Фока като провинция, известна с името „Magna Grecia” /Велика Гърция/.
            Още по време на първата среща организаторите на визитата ни запознаха с особеностите и структурата на образователната система на Италия. Тя е подобна на българската образователна система, но има и свои специфични особености. Например:
Структурата на средното образование в Италия е следната:
  - Детска градина – за децата от 3 до 6 г. / не е задължителна /;
  - Начално училище – 1. – 5.клас;
  - Средно училище – 2 степени:
       І степен – 6. – 8. клас;
       ІІ степен - 9.–12./13./ клас - 
класически   лицеи, технически  училища, професионални   училища, училища по изкуствата.
            Образованието е задължително до 10. клас – т.е. до 16-годишна възраст, но средното образование е с продължителност 12 или 13 години. Ученикът може да приключи образованието си със завършването на 10.клас, но без право да продължи във висше учебно заведение.
Образованието е светско, но в училищата се изучава религия като факултативен предмет с цел запознаване с историята на религията. В учебните планове на много от училищата този предмет е записан на първо място.
            В резултат на реформата в образователната система на Италия, която се извършва през последните години, училищата придобиват по-голяма автономия по отношение на управлението и организацията на педагогическия процес. Реформата засяга 15% от хорариума и от учебните предмети, което дава възможност за включване на допълнителни занимания по желание на учениците и на техните родители. Финансирането се извършва чрез фондове на ЕС, чрез  държавата и чрез местните власти. За целта се работи по проекти, чиято реализация предполага взаимодействие на местно ниво между училището /директор, училищен съвет, съвет на класа, ученици/ и родителската общност. Така например в едно от посетените училища на учениците се предоставя възможност да изучават допълнително музика и чужди езици, а в друго – роден език и математика.
          Ръководителите на учебните заведения, които се наричат dirigenti scolastici („управители на училището”), нямат учебни часове, но са отговорни за цялостната организация в училището. Те контролират работата на учителите по отделните учебни предмети и разпределят финансите в съответствие с нуждите на училището. Управителите на училищата разполагат и с една малка част от бюджета на училището, с която могат да осигурят допълнително обучение на учениците по определени предмети – чужди езици, математика, италиански език, компютри.
            Инспекторите като представители на министерството посещават училищата само в някаква извънредна ситуация, която изисква тяхната намеса. Всеки инспектор отговаря за група учебни предмети, които са близки помежду си – например езиково обучение, природни науки, обществени науки.
Посещенията ни в училищата илюстрираха тази представа за образователната система в Италия и я допълниха с нова информация. Научихме, че техническите и професионалните училища се гордеят с европейските дипломи на своите възпитаници, които им дават право да работят във всички страни на Европейския съюз. По този начин те се реализират на пазара на труда, като им се признава полученото в Италия образование и професионална квалификация.                      
            В техническите училищата учениците придобиват специалности в областта на електротехниката и електроника, информатиката, строителството, химията, а в професионалните се подготвят за работа в областта на хотелиерството и ресторантьорството, селското стопанство, търговията и финансите.
            Лицеите предлагат обучение по педагогика, психология и социология и по този начин подготвят своите възпитаници за кандидатстване във висши училища. Те поставят акцент върху изучаването на културно-историческото наследство на страната и затова в учебните им планове важно място заемат латинският и гръцкият език.
            В училищата по изкуствата по-голямо внимание се отделя на развиването на умения за проектиране, изработване и декориране на изделия от различни материали. В посетеното училище по изкуствата в град Скуилаче учениците изработват изделия от керамика и метал, като в учебния план на училището превес имат часовете за проектиране на предметите и за практика. В учебния план на това училище в раздела за задължителна подготовка не са включени чужди езици.
            В основните училища има възможност за факултативно изучаване на определени предмети по избор на учениците. Това дава възможност за известно профилиране според интересите на учениците.
            Всички училища работят по проекти, чрез които създават възможности на своите ученици да общуват с връстниците си от други европейски страни и да се изградят като личности с активна гражданска позиция. Интересни са темите на проектите – „Приятелството е равенство”, „Повече училища в Европа – повече Европа в училище”. Най-важните цели, които си поставят проектите са свързани с разбирането, че трябва да се съхрани културно-историческото и природното наследство на Калабрия /„Моят град в миналото и днес”/, да се представят основите на законността /„Образование за законност”/, да се намали броят на отпадащите ученици, да се ориентират младите хора към пазара на труда. Изучаването на законността цели промяна в манталитета на населението и противодействие на мафията /това се отнася особено за училищата в провинция Реджо ди Калабрия, където мафията действа изключително брутално/. Възрастните в лицето на училищните ръководства, местната власт и църквата съзнават, че младите хора са бъдещето на региона и затова правят всичко възможно те да не напускат родните си места.
Срещите ни с представители на местната власт, с инспектори, с директори на учебните заведения и с ученици от различни по тип училища бяха подходяща възможност да се убедим, че изучаването на културно-историческото и природното наследство на родния край допринася за повишаване на европейското измерение на образованието на младите хора.

Снимки от Италия, направени по време на учебната визита:
http://www.snimka.bg/album.php?album_id=189576
 
 
 

Дир ID: 
Парола: Забравена парола
  Нов потребител

3.8865